Pierre Bourdieu : une initiation PDF

He is considered to be one of the founders of cinéma-vérité in France. Rouch’s practice as a filmmaker, for over sixty years in Africa, pierre Bourdieu : une initiation PDF characterized by the idea of shared anthropology.


Il y a 10 ans, le 23 janvier 2002, Pierre Bourdieu disparaissait.
Intellectuel engagé, il portait une attention passionnée au
monde, non seulement comme objet d’étude mais aussi comme
champ d’intervention citoyenne. Fondateur d’une théorie
sociologique, adossée à des enquêtes de terrain qui ont fait
date (sur l’Algérie, sur l’école, sur la précarité, etc.) et fait de
lui le sociologue le plus cité et discuté au monde, il fut aussi
un acteur infatigable des luttes contre le néo-libéralisme et
contre les formes les plus brutales de la mondialisation. De ces
combats, dans lesquels il investissait l’exigence critique du
sociologue, il a tiré des livres décisifs comme La Misère du
monde, des textes d’intervention incisifs (Sur la télévision,
Contre-feux, etc.) et une collection d’ouvrages militants
(Raisons d’agir) créée au lendemain du mouvement social de
décembre 1995. La présente initiation à la sociologie de
Bourdieu est le fruit de la collaboration d’un sociologue
(Patrirk Champagne) et d’un historien (Olivier Christin), deux
chercheurs qui ont longtemps travaillé avec lui et avec le souci
d’investir sur leurs terrains respectifs (la crise de l’agriculture
et le journalisme pour l’un ; l’histoire religieuse pour l’autre)
quelques-uns des concepts et des outils critiques de son travail
sociologique. Ils ont ici choisi d’en présenter les trois
principaux : les concepts d’habitus, de capital et de champ, en
place dès les recherches de Bourdieu en Algérie (1958-1961),
mais sans cesse repris et développés au fur et à mesure de ses
enquêtes. De la théorie à l’enquête, de l’investigation à
l’abstraction, la praxis de l’oeuvre définit une philosophie
refondant les sciences sociales.

Influenced by his discovery of surrealism in his early twenties, many of his films blur the line between fiction and documentary, creating a new style: ethnofiction. He was hailed by the French New Wave as one of theirs. Jean Rouch began his long association with African subjects in 1941, when he arrived in Niamey as a French colonial hydrology engineer to supervise a construction project in Niger. There he met Damouré Zika, the son of a Songhai traditional healer and fisherman, near the town of Ayorou, on the Niger River. Shortly afterwards he returned to France to participate in the Resistance.

After the war, he did a brief stint as a journalist with Agence France-Presse before returning to Africa where he became an influential anthropologist and sometimes controversial filmmaker. Damouré Zika and Rouch became friends. In 1950, Rouch started to use Zika as the central character of his films, registering the traditions, culture, and ecology of the people of the Niger River valley. Songhai, Zarma, and Sorko, peoples living along the Niger River.

During the 1950s, Rouch began to produce longer ethnographic films. In 1954 he filmed Damouré Zika in Jaguar, as a young Songhai man traveling for work to the Gold Coast. Still, many of the ethnographic films produced in the colonial era by Jean Rouch and others were rejected by African filmmakers because in their view they distorted African realities. He is considered as one of the pioneers of Nouvelle Vague, of visual anthropology and the father of ethnofiction. With Jean-Michel Arnold he founded the international documentary film festival, the Cinéma du Réel, at the Pompidou Centre in Paris in 1978.

He died in a car accident in February 2004, 16 kilometres from the town of Birni-N’Konni, Niger. In her 2017 essay « How the Art World, and Art Schools, Are Ripe for Sexual Abuse, » contemporary artist Coco Fusco details an early encounter with Rouch: « I was sexually accosted by the renowned ethnographic filmmaker Jean Rouch, who is credited with having invented a better way to look at Africans. Ciné-Ethnography, edited and translated by Steven Feld. La Religion et la Magie Songhay. 2nd revised edition published by Éditions de l’Université de Bruxelles, 1989. Alan Riding at The NY Times, Feb.